torsdag 28. mai 2020

Stella Polaris

Stella Polaris
av Myriam H. Bjerkli

En sterk bok om et dysfunksjonelt forhold, en mors kjærlighet til sin sønn og hvor langt man er villig til å gå, av kjærlighet eller hat.

Forlaget sier om boka:

Samboerparet Stella og Aleksander er fanget i et forhold med mye krangel og alkohol. Og en dag da Stella skal hente sønnen deres i barnehagen har barnevernet vært der før henne.
Full og desperat bestemmer Stella seg for å finne sønnen, og hun tar Aleksanders bil. Det er en avgjørelse som skal koste den lille familien dyrt.
Ulykken hun forårsaker sender Aleksander i fengsel, og Stella selv i armene på en fremmed. Men hun er mor, og en mor gjør hva som helst for å få barnet sitt tilbake.
Det ingen av dem vet, er at noen følger vaktsomt med på deres minste skritt …

Jeg likte boka veldig godt fordi:

Myriam Bjerkli skriver om et tema jeg svært sjelden finner i andre romaner. Hun tør å skrive om et forhold preget av alkohol, vold og overgrep. Om en mor som kjemper en desperat kamp for å få tilbake omsorgen for sønnen sin, som hun elsker over alt på jord. Og hvor langt hun er villig til å gå for å nå målet sitt. Stakkars Stella... (det er ikke vanskelig å få sympati med henne.)

Partiene i boka med Stella og Aleksander var vonde å lese. De vekket et sinne i meg som gjorde at jeg måtte legge fra meg boka til stadighet. Men boka har et godt driv og er veldig spennende, så det var umulig å avslutte boka halvveis. 

Dette er en viktig, vond og god bok. Jeg mener at vi må tåle å lese om det ubehagelige, om temaer som vekker sterke følelser i oss. For denne historien kan faktisk være virkeligheten hos din nærmeste nabo... 
Boka har nerve, spenning og et språk som flyter godt. Myriam Bjerkli skriver godt om det ubehagelige og det er umulig å ikke la seg engasjere.
Håper du vil lese boka. Puh! 

Stella Polaris er bok nr 2 i en triologi. Hennes tredje og avsluttende bok, Djevelens yngel, kom ut denne våren og jeg gleder meg til å ta fatt på den. (Den første boka i triologien, Lille linerle, kom ut i 2017 og satte dype avtrykk etter seg i hjertet mitt.)  

God lesning!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Der hvite liljer vokser

  av Jorid Mathiassen (2022)    Dette er en varm, vakker og dramatisk fortelling, fra to ulike tidsepoker - om livslang kjærlighet og brutal...