søndag 22. september 2019

Intervju med bokinspirator Liv Gade!

Liv Gade med høstens anbefaling; "Terapauten"
Intervju med bokinspirator Liv Gade.

I Sandefjord bor Norges eneste bokinspirator Liv Gade!
Jeg var nysgjerrig på hva det vil si å være en bokinspirator og har tatt en prat med henne om jobben hennes.

Her er litt av det vi snakket om:

1. Liv, du er bokinspirator, Norges eneste så langt. Kan du ikke fortelle litt om hva det vil si å være bokinspirator?

Det viktigste er absolutt å treffe mennesker som i utgangspunktet er nysgjerrig på litteratur og som opplever viktigheten av at du skal sitte helt stille og lese sakte i en bok.
 Det gjør noe med innsida di, fordi vi lever i en støyende verden. Det kan vi ikke velge bort. I dag går alt så fort i den digital verden, og nettopp derfor trenger vi alle en stund i stille ettertenksomhet.

Vi trenger ro til å utvikle oss, og den stillheten som oppstår når du sitter helt stille og leser sakte i en bok; det gjør noe med innsida di. Jeg er opptatt av vi skal lese sakte, og det er godt ment, for noen bøker kan være fulle av leselykke! Om du farer forbi så får du kanskje ikke med deg GULL, altså! Jeg leser sakte. Noen tror jeg leser kjempefort fordi jeg leser mye, men jeg gjør ikke det.

Å nå ut til folket og inspirere folk til å lese er kjempeviktig. Jeg mener at litteraturen er viktigere nå enn for 20 år siden, fordi alt er blitt så digitalt. Jeg mener vi skal ha begge deler, og jeg mener det er kjempeviktig!

2. Hvor lenge har du jobbet som bokinspirator?

I 19 år, det har det faktisk blitt nå! Det hele startet i 2000.

3. Hvordan startet det hele og hvordan har jobben som bokinspirator utviklet seg fra den spede begynnelse og til i dag?

Det begynte jo med at jeg etter 20 år i bank tok til vettet og skjønte hva jeg skulle bruke livet mitt på. Jeg satt i banken, var kasserer og drømte om litteratur.. Så var det noe med å være tro mot seg selv! Og om å følge sine drømmer. Jeg sa opp jobben i banken og begynte hos Lasse i Fortuna bokhandel.  Og han oppdaget at jeg hadde et formidlingstalent. Lasse ga meg tillit og tittelen - innholdet har jeg skapt selv! 📚Mitt første foredrag var for Druidene i Sandefjord - andre uken jeg jobber i Fortuna. Husker jeg fikk applaus og en flaske vin 🍷Jeg var helt overveldet den gangen!

Det første året hadde jeg 5 foredrag. I dag har jeg ca 100. Jeg reiser rundt og holder foredrag på barneskoler, ungdomsskoler, videregående skole, i klubber og foreninger og er hjemme hos folk. Foredragene på skolene er spesielt viktig!

4. Hva er det beste ved å være bokinspirator?

Det er møtet med menneskene! Det er jo så hyggelig. Jeg blir så glad!
Det aller hyggeligste er de møtene vi har hjemme privat hos folk! Jeg gleder meg så til disse møtene. Det er uformelt, har en egen ro, vi senker skuldrene, slapper av og koser oss sammen!
30-35 av alle foredragene jeg har, er hjemme, privat, hos folk. Det blir det mer og mer av og det setter jeg stor pris på.

5. Hvor mange bøker leser du i året?

Jeg leser ca 120 bøker i året.

6. Har du noen favoritt sjanger?

Nei, egentlig ikke. Det viktigste er at det er en god "story" og at språket er godt.
Jeg vet ikke hva som er viktigst, om det er historien eller språket. Noen ganger er historien så viktig og språket ikke er så godt, så kan jeg allikevel snakke om boka fordi budskapet er så viktig, men det er jo ofte slik at om begge deler er på topp, ja da er det en bra bok!

7. Avslutningsvis - har du en bok du vil anbefale oss, en bok du tenker at "Dette er en bra bok - denne må du lese?"

JA! Helene Flood; "Terapauten".
Den er kliss ny, kom nå i august, og er en psykologisk thriller:
Den handler om den unge psykologen Sara som driver privatpraksis for ungdom fra et kontor i huset hun deler med sin arkitektmann, Sigurd. De er midt i oppussingen av den store villaen de har arvet. En dag legger Sigurd igjen en søt melding på svareren til Sara, og så blir han borte....

Helene Flood skriver på en sånn ekkel, creepy, mørk og skummel måte, samtidig som det veldig dagligdags det hun skriver. Dette er en bok du ikke må gå glipp av!
Les sakte - gled deg - gru deg!






Hjemme hos Liv Gade!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Der hvite liljer vokser

  av Jorid Mathiassen (2022)    Dette er en varm, vakker og dramatisk fortelling, fra to ulike tidsepoker - om livslang kjærlighet og brutal...