torsdag 12. september 2019

Forfatterintervju med Lene Lauritsen Kjølner


Forfatterintervju med Lene Lauritsen Kjølner!

Lene Lauritsen Kjølner skriver skjærgårdskrim fra Vestfold.
Bøkene hennes er nesten fri for blodige detaljer og markedsføres som «skjærgårdskrim». Det er krim med varme og humor, de har et godt språk og med en troverdig spenning!

Jeg er stor fan av hennes bøker med Olivia Henriksen i hovedrollen og har tatt en prat med henne om den første boka i serien; Høyt henger de.

Her er litt av det vi snakket om:

1. Først; kan du fortelle litt om hvem du er og hvordan du ble forfatter?

Jeg er fulltidsforfatter, kommer fra Nøtterøy og bor i Tønsberg.
Jeg har alltid likt å skrive, jeg har alltid skrevet og har alltid sagt at "en dag skal jeg gi ut en bok"! Etter at sønnene mine ble store, så hadde jeg ikke lenger noen unnskyldning for ikke å skrive en bok, for da hadde jeg tid! Mitt første bokprosjekt startet for ca. 10 år siden; da skrev jeg på en historisk roman, et krim-mysterium, men jeg fikk aldri gitt den ut! Grunnen var at jeg hadde planer om å gi den ut som en serieroman. Det var bare det at jeg ikke leser kiosk-romaner selv, så da ble det litt vanskelig! (latter!) Jeg klarte aldri å finne sjangeren. (mer latter!) Men en dag, da skal den ut, litt omskrevet til et historisk krimdrama, ved en triologi.

Det hele skjøt fart da jeg kom på annen plass i novellekonkurransen til LIV forlag i 2013, da ble det litt alvor.

Jeg bruker mye av mitt eget liv og Per Fredrik (ektemann) sitt musikerliv som inspirasjon til bøkene mine, og så har jeg 2 sønner som også gir meg inspirasjon til historiene. Jeg bruker for eksempel flybransjen, musikerbransjen og politikken i bøkene mine, miljøer jeg kjenner fra innsiden.  Jeg skriver fra området her jeg bor og der jeg har vokst opp. Det tror jeg er viktig for å få under huden hva du skriver om.

2. "Høyt henger de" handler om debatten rundt boplikt på en øy her i distriktet. Fortell litt om hvorfor du ønsket å skrive om akkurat det temaet.

Det var akkurat i den perioden da boplikten på Veierland ble opphevet og det raste i avisspaltene. Folk var kjempeengasjert, hyttefolk og fastboende og alle i miljøet, og det var så de holdt på å myrde hverandre i avisspaltene, så mye kokte det! Jeg har hørt at det fremdeles er sånn at visse folk ikke snakker sammen på Veierland, pga. tvisten om boplikt.
Så er det en sann historie knyttet til advokat Prebensen, han som henger på den verandaen i boka, som ga meg inspirasjon; Da jeg var sånn ca 14-15 år hadde jeg hund og bodde på Føynland. En dag så vi en sykkel, som sto parkert ved et tre i flere dager. Jeg gikk jo tur med bikkja rundt i området der hver dag, og det var en hytte tvers overfor der hvor vi bodde, med en veranda. På den verandaen ble det funnet en mann, som hadde hengt seg...og han hadde hengt der i flere dager. Jeg så heldigvis ikke denne mannen selv, jeg kunne jo risikert og gått rett på, men jeg gjorde ikke det! Denne historien er altså inspirasjon til Prebensen i boka.

3. Om hovedpersonen i boka: Olivia Henriksen. Hun er jo en skilt diplomatfrue, med 2 voksne sønner, arbeidsledig og forsmådd; hvem er hun? Hvor hentet du inspirasjon til å forme og skape henne?

Olivia er litt meg...ganske mye meg, så er hun litt noen venninner, og litt sånn som jeg gjerne ville vært selv! Jeg ville kanskje ikke sittet alene med to sønner  på toget hjem fra Italia og være forsmådd, men jeg ville gjerne hatt noen av hennes egenskaper.
Jeg kjenner jo ingen diplomater selv, men har jobbet i reiseliv og truffet noen diplomater gjennom jobben og kjenner til den delen av bransjen. Så har jeg reist en del, derfor ble det litt om Roma, og Sør-Frankrike og lignende, miljøer som jeg legger inn i bøkene.

4. Litt om skriveprosessen; var hele historien klar før du førte den i pennen, eller ble historien til underveis?

Nei, historien var ikke klar da jeg begynte på den! Men noe var klart; det var drapshendelsen og boplikten. Stedet var også klart, selv om det er en fiktiv øy. Ankerholmen er jo en blanding av Veierland, Husøy og Føynland. Men historien ble så absolutt til underveis.

Noen personer kommer til underveis og noen var ganske klare da jeg begynte å skrive. Mona, Olivias venninne, var klar, hun er jo litt sånn Marilyn Monroe-aktig, Keith (Monas kjæreste) kom til underveis, fordi jeg er fasinert av britiske biler og Land Rovere! Og så tenkte jeg at det måtte jo en brite inn i boka, etter hvert også engelske Gods, med litt klasse og stil!
Torstein, politimannen som Olivia blir så betatt av, visste jeg at jeg skulle ha med. Jeg tenkte jo at det nå var på tide at Olivia fikk seg en mann, derfor kom Torstein inn.

5. Kjenner du noen av disse karakterene i virkeligheten? Er det sånn at du bare har gitt dem et annet navn og så eksisterer de?

Ja! Noen av personene eksisterer i virkeligheten! (latter!) Ingen av hovedpersonene, men noen av bifigurer, noen ganger ofre, og noen ganger mordere. Men; de er lett omskrevet! De har ikke alle de egenskapene som den personen jeg tenker på har, og de har helt andre navn Men du får jo inspirasjon av enkelte folk! (smiler Lene lurt.)

6. Hva ønsker du at vi leserne skal ta med oss videre etter å ha lest boka di? Hva ønsker du å gi oss lesere?

Jeg vil først og fremst underholde! At folk skal ha en gøyal stund, og f.eks kunne le av en advokat med italienske skinnsko, som går oppi skaugen her. For det er jo litt komisk! Og så ønsker jeg å gi leserne et godt mysterium.
Jeg er opptatt av den lille politiske saken som ligger i boka, og at det er kvinnelig hovedkarakter. Jeg er opptatt av at det skal være sterke kvinner i bøkene mine. Det har jeg vært veldig bevisst på hele veien.
Så håper jeg at leserne begynner å tenke litt over prosessene i bl.a. lokalpolitikken og hva som egentlig foregår. Hvordan prosessene er, for det er ganske sjokkerende, om du vet litt om det indre livet der.

7. Du har så langt skrevet 5 bøker med Olivia Henriksen og jeg vet det kommer flere. Når kommer neste bok og hva vil den handle om?

Den kommer allerede første uka i september. Boka heter "Mord på Kilen"  Først som e-bok, så i papirutgave!. Jeg gir den ut som e-bok før valget, det er lokalvalg nå, og denne boka handler om fastlandsforbindelsen fra Nøtterøy til Tønsberg og konflikten som pågår der og som har pågått i veldig mange år. Den konflikten har jo blusset opp igjen nå i forbindelse med valget. Og jeg har sittet og sett prosessen fra innsiden, som lokalpolitiker...

En varaordfører (helt tilfeldig!) blir funnet i fuglereservatet  her nede på Presterødkilen, stående i gjørma, med et kjelelodd rundt hver ankel, i dress. Han blir oppdaga av en fuglekikker og mysteriet er; Hvem kan ha gjort dette her? Er det en utbygger? politiske motstandere eller -følgesvenner? eks-koner? ??

8. Avslutningsvis; hvor mange bøker har du planlagt?

Bok nummer syv ligger klar, og bok nummer 8 er under planlegging. Jeg skal skrive i hvert fall 10 bøker om Olivia. Kanskje det blir 12!  -avslutter Lene.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Der hvite liljer vokser

  av Jorid Mathiassen (2022)    Dette er en varm, vakker og dramatisk fortelling, fra to ulike tidsepoker - om livslang kjærlighet og brutal...