søndag 17. november 2019

Forfatterintervju med Heidi Bjørnes
- forfatteren bak bøkene om det herlige Blondehuset. (Blondehuset - en ny sjanse i livet + Nytt liv i Blondehuset)


1. Kan du fortelle litt om deg selv og hvordan du ble forfatter (debutant i voksen alder!)

Jeg er bosatt i Tønsberg, men kommer opprinnelig fra en liten bygd nord for Steinkjer. Jeg har alltid vært glad i å bøker, og min mor lærte meg kunsten å lese da jeg var i fem, seks års alderen.  Siden den gang har jeg lest utallige bøker.
Det var min niese, Anniken Bjørnes, som begynte å mase om at jeg burde prøve meg på å skrive en bok, Den prosessen tok 5 år, før jeg nesten sånn plutselig, på en gåtur i furuskogen visste tittelen på Blondehuset, og hva første kapittel skulle handle om. Etter tre år hadde jeg min første bok utgitt på Silke forlag, som heldigvis trodde på både meg og boken.

2. Hvordan var skriveprosessen? Hvordan ble personene og karakterene til?
 
Verken historiene eller karakterene i boka var klare før jeg begynte. Historiene ble mer og mindre til underveis. Nye kapitler ble ofte formet når jeg var ute på tur. 
Mine karakterer blir som oftest "satt sammen " av ulike mennesker jeg møter i livet, og dels fri fantasi. Jeg liker å snakke med og betrakte folk. Ta  f.eks bussholdeplasser. Der er det mange forskjellige karakterer.

3. Hva med valg av tema?
Ettersom tittelen på boka ble Blondehuset
 
Da jeg bestemte meg for å skrive om et Blondehus, så skulle det være et slikt hus der folk kunne komme litt til og fra. Et stede å bo inntil videre! Den setningen går igjen i begge bøkene og den kommer også i tredje bok.Det er mye vi må gjøre inntil videre. Livet er ikke bestandig så greit! Du må sette deg ned på livets benk litt, du må stole på og lære av andre. Ta til deg ting og inntil videre må du kanskje ha litt hjelp til det før du kan fly på egne vinger igjen.

4. Etter å ha lest bøkene om Blondehuset (2 stk) - hva ønsker du at vi som lesere skal få ut av dem? Hva ønsker du at vi skal ta med oss videre?
 
Vi må lære oss å vise litt mer medmenneskelighet. Ikke være så redde for å snakke med folk. Vi må bry oss mer! 
Alle mennesker du prater med gir deg ett eller annet!
I Blondehuset tar de vare på hverandre. De er jo  forskjellige individer, men samholdet er allikevel  sterkt!

5. Du har så langt skrevet 2 bøker om Blondehuset; jeg vet det kommer en bok nr 3. Når kommer den og hva vil den hete?
 
Bok nr 3 heter "Hjerter i takt og utakt" og kommer ut forhåpentligvis før jul, muligens i november. Det blir siste boka i serien om Blondehuset der tre nye personer kommer inn i historien. Og muligens blir en av karakterene med over i den neste boken.
Jeg har en arbeidstittel på boka, uten at jeg vil røpe den. Har også en  del av innholdet  klart!

6. Avslutningsvis; Hvordan er livet som forfatter?
 
Jeg kunne ønske at jeg kunne si at det var så glamorøst, at folk stoppa meg på gata og at jeg drakk champagne, men ingenting av det er sant! (latter!) Det er hardt arbeid, 90 % av tida sitter du jo aleine og det kan være ganske kjedelig! Du har ingen kollega i nærheten som du kan henvende deg til!Jeg er avhengig av ro rundt meg når jeg skriver, så jeg kan jo ikke finne skriveplasser ute blant folk, som f. eks å kunne sitte på biblioteket eller på en café. Jeg er ikke noe flink til å jobbe med folk rundt meg, men jeg øver på det! Det er jo greit f. eks å kunne sitte på toget og skrive når jeg tar toget til Trønderlag. Det er en ensom jobb. Heldigvis har jeg niesa mi, Anniken, og ei som heter Hilde (som også skriver). Vi "Skyper" en del sammen og når vi gjør det er det kun skrivinga vi snakker om! Det er veldig godt å kunne ha et nettverk.Som forfatter er jeg ikke så strukturert og kan bestemme meg for når på dagen jeg skal skrive, men jeg liker nok best og er nok mest kreativ på ettermiddagene, fra sånn ca kl. 1700 og utover. Å være forfatter er jo også som alle andre jobber; noen dager ser du mørkt på å gå på jobb, andre dager er det en lykke å ha akkurat det yrket! Når man er 60 år og debutant er det jo begrensa hvor mange bøker det er mulig å skrive, men så lenge jeg er klar og hodet er med, så skal jeg skrive! -avslutter Heidi Bjørnes.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Der hvite liljer vokser

  av Jorid Mathiassen (2022)    Dette er en varm, vakker og dramatisk fortelling, fra to ulike tidsepoker - om livslang kjærlighet og brutal...