torsdag 9. april 2020

Gå med meg.

Gå med meg
av Sonja Holterman

Dette er tredje kriminalroman med journalisten  Ira Torgrimsson.

LIV forlag sier om historien:

Flere tusen unge er samlet til russetreff i Kongeparken. På en høyde over parken ligger en kvinne. Hun har på seg en gammel russedress fra 1990 med et hvitt kors teipet på buksebeinet. Mens ungdommene fester starter jakten på kvinnens morder.

Krimjournalist Ira Torgrimsson er blitt mor, og vil hjem til datteren i Oslo, men russedrapet fører henne til Jæren. Hun nøster opp historien om Kristine, og hennes oppvekst som var preget av streng tro, skam og foreldres forventninger.

Kriminalromanen «Gå med meg» handler om Kristine og hennes oppvekst i et kristent miljø på Nord-Jæren på 80-tallet. Kristine er en del av en kristen gjeng. Hun og vennene drar på konserter og møter, og har et sterkt samhold. Men troen, den sosiale kontrollen og skammen truer med å splitte dem. 
 
Jeg likte boka veldig godt fordi:
 

Dette er en annerledes krimbok, en krimsak sett gjennom journalistiske øyne. Vi følger Iras arbeid med å følge opp en drapssak, hennes forhold til egen arbeidsgiver og samarbeidet med konkurrent og kollega Reinert Røssland i den lokale avisa, Rogalands Tidene. (En journalist-type jeg for øvrig likte veldig godt; langhåra, skjeggete fyr, dyktig, uredd, som har skrevet flere bøker, holder foredrag, jobbet for VG tidligere...) 
Boka har et lett og godt språk, som ligger godt i øret. Det er en troverdig fortelling og boka har en overraskende og god avslutning!

Historien forteller om et kristent samfunn som utøver sterk sosial kontroll over barn og unge, og om de interne rangeringene som foregår i et lukket religiøst miljø. Interessant for oss som aldri har vært i sånne miljøer.

Boka handler om religion, skam, kjærlighet, svik og... odel.

Av og til tok jeg meg i å bli skikkelig irritert på Ira, som jeg mente tok litt vel dristige sjanser, (litt sånn solo-utspill, som irriterte meg fordi jeg ble redd på hennes vegne!) Og det er indikasjoner på at boka er godt skrevet. Da levde jeg meg virkelig inn i historien!

Håper du vil lese boka!
God fornøyelse!

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Der hvite liljer vokser

  av Jorid Mathiassen (2022)    Dette er en varm, vakker og dramatisk fortelling, fra to ulike tidsepoker - om livslang kjærlighet og brutal...