fredag 20. desember 2019

Voksne mennesker
av Marie Aubert

En bok som virkelig satte i gang
hele følelsesregisteret hos meg!

Dette er historien:

Hovedpersonen er Ida. Hun er arkitekt, 40 år, uten kjæreste og barnløs. Hun er i sin beste alder, men varsellampene har begynt å blinke når det gjelder å bli gravid. Derfor har hun for sikkerhets skyld undersøkt mulighetene for å fryse ned egg til senere bruk. I tilfelle hun skulle treffe "den rette".

Nå er det sommer og Ida drar til familiens sommerhytte på Sørlandet, hvor moren skal feire 65 års dag sin med familien. På hytta venter lillesøster Marthe med samboer og bonusbarn. Alt skulle ligge til rette for noen fine feriedager, hadde det ikke vært for Marthes strålende nyheter...

Jeg likte boka fordi:


Jeg kjente meg så godt igjen i mange av Ida's tanker og følelser. Jeg ble veldig engasjert, og provosert! Jeg både likte og mislikte Ida's væremåte... Tidvis fikk jeg sånn sympati med henne, mens andre ganger syns jeg hun ble hyttegjesten fra helvete!

Marie Aubert klarer på en god måte å skildre skamfølelser på en sånn måte at jeg reagerte med skrekkblandet fryd da jeg leste boka. Lett gjenkjennelig for flere enn meg, vil jeg tippe!

Det er en roman om tynnslitte familiebånd, sjalusi og selvhevdelse, og om skammen over en uelsket tilværelse.

Boka har korte kapitler og har et lett og lekent språk. Og den er på bare 141 sider. Bokas tittel står som en markant ironisk kommentar til hele voksenlivet, og forsiden passer perfekt, når historien er lest....

Du kan ikke unngå å ha en mening om Ida etter å ha lest boka! 
"Voksne mennesker" var en av de nominerte bøkene til Bokhandlerprisen 2019.
Håper du vil lese boka! God lesning!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Der hvite liljer vokser

  av Jorid Mathiassen (2022)    Dette er en varm, vakker og dramatisk fortelling, fra to ulike tidsepoker - om livslang kjærlighet og brutal...