lørdag 12. september 2020

Noe tapt og noe vunnet


 En biografi av Tara Westover.

Dette er historien om livet hennes, og oppveksten i en mormonerfamilie.

Forlaget sier om boka:

Tara er 17 år første gangen hun setter sine ben i et klasserom. Hun vokser opp i fjellene i Idaho med foreldre som forbereder seg på dommedag: De bunkrer opp med mat, sover med fluktveske i senga og er motstander av leger og sykehus.

Som ung begynner tara å utdanne seg selv, og klarer opptaksprøven til universitetet. Sugen på å vite mer, forstå mer, bringer henne til Harvard og Cambridge. Først da begynner hun å spørre seg selv om hun har reist for langt. Og om det fortsatt finnes en vei hjem. 

Jeg likte denne boka veldig godt fordi:

Det er er fortelling om en jentes strenge oppvekst, og den gjør et sterkt inntrykk fordi det er en sann og gripende historie. 

Jeg ble tidvis opprørt, sint, fortvila, samtidig som jeg heiet så på Tara! Og jeg var så stolt av hva hun tilslutt fikk til! 

Boka forteller om Taras reise, på det indre planet - og om valg som fikk betydelige konsekvenser for henne i voksen alder. 

Dette er en historie som virkelig rørte hjertet mitt, og jeg lært også litt om hva mormonerne tror på og står for.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Der hvite liljer vokser

  av Jorid Mathiassen (2022)    Dette er en varm, vakker og dramatisk fortelling, fra to ulike tidsepoker - om livslang kjærlighet og brutal...